среда, 11. децембар 2013.

Rad sa epoksidnom smolom

    U prošlom postu pisala sam o nakitu urađenom sa epoxy smolom. Često sam dobijala pitanja kako se radi sa njom i koliko je komplikovano, pa je jednom prilikom nastao i ovaj tutorial za FB grupu:  https://www.facebook.com/groups/MilinjaArt/ . Pomoću njega ću na jednostavan način objasniti kako ja radim sa tom smolom, jer jednostavno i jeste. ;)
   Epoksidna smola za nakit se sastoji od dvije komponente  - same smole i njenog katalizatora koji se nalaze u dvije zasebne bočice (kao što se i viid na jednoj od fotografija ispod). One se miješaju u manjoj posudi u omjeru naznačenom na pakovanju. Sama smola može biti toksična, pa je preventivno dobro zaštiti ruke rukavicama, a tokom samog procesa stvdrnjavanja ostaviti je u prostoriji u kojoj ne boravite.

   Sam tok izrade medaljona, koje najradije pravim pošto ima najviše prostora za kombinovanje, ide ovako:

1.  Prvo se odaberu motivi, isprobaju različite pozicije na medaljonima i...pohvataju odbjegli leptirići. :) Najbolje je isprobati više opcija prije nego se počne sa farbanjem da bi se boje mogle prilagoditi kasnijem dodavanju metalnih djelića.


2. Zatim dolazi farbanje i nijansiranje akrilnim bojama. Bijela akrilna boja i toneri po želji dodavani u željenom omjeru daće efekte koje požlite. Do sljedećeg koraka je potrebno sačekati da se potpuno osuši. 


3. Poslije sušenja na red dolaze sitne popravke, dodavanje detalja ( u ovom slučaju tufnica) i čišćenje ako ste negdje nešto zamrljali preko ivice. ;)


4. i 5. Kada je boja suva, ja za svaki slučaj prelakiram površinu lakom za dekupaž. Ne znam da li bi efekat bio drugačiji da to ne radim, ali vjerujem da štiti smolu od mogućeg poprimanja boje. Pošto sam ranije radila i neke komade nakita sa dekupažiranim detaljima, od tada lak koristim pri svakoj izradi sa epoxy smolom. Dok lak još nije potpuno suv, pospem ga gliterom na predviđena mjesta, da bi se mogao zalijepiti tamo gdje sam zamislila.

6. Poslije sušenja laka na na osnove za medaljone dodaju se odabrani metalni i akrilni elementi. Smola se  u omjeru tačno određenom na bočicama pomiješa u plastičnoj posudici nekoliko minuta, da se potpuno sjedine obje komponente. 
   Smjesa je dosta tečna, pa se zalijevanje medaljona treba vršiti vrlo pažljivo, ponekad kap po kap. Iglicom popraviti elemente odmah po ulijevanju smole, dok još nije počelo stvrdnjavanje.



7. Najdosadniji dio - čekanje da se osuši. :) Kada je toplije vrijeme, traje nešto kraće, ali ni tada ne manje od 24 sata, čak i kad se koristi brzosušeća smola. Ova koja je na fotografiji iznad se suši i 3-4 dana po hladnijem vremenu.
   Tokom sušenja je preporučljivo medaljone pokriti nečim prevrnutim da bi se zaštitili od oštećenja ili da ne dođu u kontakt sa prašinom ili bilo čim što bi moglo narušiti glatku strukturu.


8. i 9. Na kraju - sav trud se isplatio. Rezultati su svaki put očaravajući, bez obzira koliko ste ih već napravili. :)  Ostaje još samo da se dodaju vrpce, lanci ili nešto treće na šta će medaljon biti okačen.  Površina je glatka i tvrda kao staklo. Naravno, treba je čuvati od mehaničkih oštećenja.



46 коментара:

  1. Tutorijal je savršen :) Pratim tvoj rad na facebook-u, a drago mi je što sam pronašla i blog.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala. :) Trudim se što jednostavnije objasniti i približiti moja iskustva onima koji tek počinju da rade sa nakitom. Takođe volim vidjeti i tuđe tutoriale, jer su baš korisni; naročito te neke početničke stvari kada ne znamo odakle startovati. :) Nadograđivanje kasnije ide mnogo lakše.
      A sugestije i razmjene mišljenja su osnovna stvar zbog koje sam pokrenula blog, tako da - hvala još jednom i dobrodošla. :)

      Избриши
  2. Oooo kako se sve lepo uklopilo, i kako lepo izgleda na kraju svega :)

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala na odlicnom tutorijalu. Nadam se da necete zameriti sto sam probala da napravim nesto slicno, jer su mi se Vasi privesci bas dopali. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru. :)
      Naravno da nema zamijeranja; ovakve tutoriale i postavljam da bi nekom bili od koristi kad tek počinju i eksperimentišu. ;) Ima li negdje fotografija kako je ispao Vaš nakit sa epoksijem? :)

      Избриши
  4. Ovo je link mog bloga i stranice sa nakitom na cijem dnu je privezak. :)
    http://mastaonica.blogspot.com/p/nakit.html

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da je uspjelo :)
      Ja sam i na medaljone sa kamejama sličnim tvojim izljevala tanak sloj smole - dao im je baš lijep i staklast izgled. ;)

      Избриши
  5. Анониман3. март 2015. 10:19

    Zanima me da li bi postupak bio isti kada bi se na medaljon stavila neka fotografija, odnosno da li bi epoksidna smola ostetila fotografiju?Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam radila sa fotografijama, pa ne znam kako bi se ponašale. Ja bih probala zaštititi fotografiju takođe slojem akrilnog laka (najbolje probati na nekom komadu fotografije kako bi se ponašala sa lakom i smolom). Mada, mislim da ako fotografija i ne bi mogla da se direktno koristi ispod smole, uvijek može da se kvalitetno odštampa na običnom papiru, premaže lakom, pa onda zalije smolom. ;)

      Избриши
  6. Zanima me samo s kojom smolom radite, na bocama (prikazanim na fotografijama) ne vidim naziv proizvođača?
    Takođe na mom blogu možete vidjeti moje radove, pa me zanima Vaš komentar :)

    Hvala i lijep pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav :)
      Smolu koja je prikazana na fotografiji pakuje prodavnica repromaterijala Stylish iz Beograda, a kako vidim na deklaraciji, porijeklom je iz Italije. Stylish možete naći na njihovoj FB strani: https://www.facebook.com/repromaterijalstylish
      Posljednji put koristila sam nešto što zovu "lak 100 premaza" i meni je potpuno isti efekat i način upotrebe (kupljen ovdje: http://hobby.ba/index.php/web-shop/mediumi/efekat-stakla-lak-detail ). Kao što možete vidjeti na fotkama iz ovoga mog posta, potpuno je isti rezultat kao i sa epoksijem: http://handmadebygordanal.blogspot.com/2014/03/nekoliko-novih-komada-epoxy-nakita.html
      A sad odoh da zavirim na Vaš blog. :D

      Избриши
    2. Hvala Gordana.
      Samo još jedno pitanje, imate li neku ideju za kalupe u obliku krsta? Voljela bih izliti smolu u takve kalupe sa tamjanom, ali prsto nigdje ne mogu naći odgovarajući...

      Избриши
    3. Hm, ne znam gdje bi se to moglo naći, osim možda negdje na E-bay. Vidim da Stylish ima taj neki silikon od koga svako može izraditi modle po svojoj želji, ali je prilično skup: https://www.facebook.com/repromaterijalstylish/photos/a.1528758960674882.1073741827.1528758920674886/1528759014008210/?type=3&theater
      I ja od početka imam problem sa odgovarajućim silikonskim modlama; najviše bi mi odgovarali neki pravougaoni oblici.

      Избриши
    4. Hvala Gordana. Gledala sam na e-bay, međutim poprilično je skupo.
      A nekako se bojim sama praviti kalupe...

      Избриши
    5. I meni to sa pravljenjem kalupa djeluje komplikovanije nego što bih se za sad usudila. :) A većina ovih kalupa koji su u ponudi nije od silikona, nego od plastike, pa uz njih trba i onaj odvajač i to mi dođe i mnogo skuplje i komplikovanije.

      Избриши
    6. Ja kupujem silikonske kalupe za topljenu čokoladu :)
      http://static.limundoslike.com/slikasilikonski-kalupi-gomila--17999849v800h600.jpg

      Избриши
    7. Da, i ja imam neki za praline, a i dva mala za sapune. :D

      Избриши
  7. Poštovana, dopada mi se Vaša želja da iskustva u radu sa epoksijem podelite sa nama. U svim uputstvima za epoksi se insistira na tačnom odnosu komponenata. Na koji način to postižete tj. čime merite potrebne količine? Takodje, napravio sam mindjuše od tankog medijapana i zalepio na njih dekupaž motiv. Da li na to, sada mogu da nanesem epoksi, bez kalupa, i kako? Nikada do sada nisam koritio epoksi. Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala i Vama što pratite blog. :)
      Ja komponente za dobijanje smole mjerim kašičicom za sirup. Ona je onako malo udubljena i plastična, pa mi je sasvim dobra za određivanje tačnih doza. Pored toga, pošto je od nešto savitljivije plastike, kada se sloj smole koji ostane poslije mjerenja osuši i stvrdne, lako ćete to odlijepiti i održavati je za dalje. Samu smolu u takođe nekoj plastičnoj posudici miješam drvnim štapićima od sladoleda. Zgodni su za ravnomijerno miješanje, a i uljevanje smole u neke manje kalupe.
      Što se tiče korištenja smole bez kalupa, na ravne površine, svakako da možete i to. Ja sam npr. tako radila na ovom metalnom privjesku u obliku leptira koji je ravne površine: https://www.facebook.com/HandmadeByGordanaL/photos/a.237251089757258.1073741828.122860594529642/236263396522694/?type=3&src=https%3A%2F%2Fscontent-fra.xx.fbcdn.net%2Fhphotos-frc3%2Ft31.0-8%2F1150575_236263396522694_824080442_o.jpg&smallsrc=https%3A%2F%2Fscontent-fra.xx.fbcdn.net%2Fhphotos-xtp1%2Fv%2Ft1.0-9%2F1187040_236263396522694_824080442_n.jpg%3Foh%3Dffb49c21e0e6576de61ed07ff7000b0e%26oe%3D55E27E02&size=1024%2C768&fbid=236263396522694
      Prvo sam samo malo premazala ispod ovim dodatih metalnih dijelova od sata, pa onda polako upravo tim drvenim štapićem kap po kap dodavala odozgo, pazeći da se ne razlije preko ivica privjeska. Na bočicama komponenti za smolu piše da je preporučivo da se koristi sloj od najmanje 1 mm, da bi se moglo pravilno stvrdnuti, što na kraju izglda kao sjajni nšto deblji premaz laka. na žalost, ne vidi se to na ovoj mojoj fotografiji, ali baš lijepo izglda. Vjerujem da će tako biti i na medijapanu.

      Избриши
  8. Hvala. Pogledao sam leptirića, baš lepo izgleda i što je, vrlo važno, odlepršao je do novog vlasnika. Kada se, pomenuli debljinu sloja epoksija, nametnulo mi se još jedno pitanje. Potrebno je da nanesem epoksi na dva mesta, kako da postignem istu debljinu? Možda bi ipak najbolje bilo da imam neki okrugli kalup, prečnika npr. 3cm (to je prečnik mindjuša), pa da taj odlivak lepim na medijapan? Kakoodržavate tu plastičnu posudicu za mešanje komponenata? Pere se vodom? Puno pitanja, verovatno su svi početnici isti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako uspijt naći odgovarajući kalup, tim bolje, ali je to kod nas prilično teško. Ne znam kojeg su prečnika naušnice koje izrađujet, ali možete probati sa npr silikonskim kalupima za praline. Silikonski kalupi su zgodni jer se za njih smola ne lijepi i lako se odvoji kada se stvrdne. Za neke drug biste morali kupiti poseban odvajač smole kojim se kalup naprska, pa tek onda ulije smola; međutim - teže ih je nabaviti i dodatan je trošak.
      Posudicu u kojoj miješate smolu možet i baciti poslije svake upotrbe, a možete i ostaviti da se smola stvrdne, pa je onda odvojiti ili samo ostaviti, pošto vam tako stvrdnuta neće smetati pri sledećem miješanju. Ne treba ništa prati, voda zbog gustine smole ne bi mogla ništa da pomogne. ;)
      Što se podjednake debljine na medijapanu tiče, to možete uraditi odoka. Ako biste radili bz ikakvih kalupa, vi ne biste ni mogli nanijeti deblji sloj od 1-2 milimetra,a da se ne razlije, a to se može sasvim lijepo nakapati da bude ravnomijerno na oba predmeta.
      Ne brinite zbog pitanja, rado odgovorim ako mogu pomoći. :)

      Избриши
  9. Наушнице су пречника 3цм и 5цм.

    ОдговориИзбриши
  10. Pretpostavljam, da se silikonski kalupi za praline, kupuju. Da li to može da se pronadje u Beogradu?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma da, ja sam to ovdje kupovala u običnim samoposlugama, tako da i vi možte pogledati tamo...kao i u prodavnicama kineske robe. ;)
      Sa prečnikom naušnica koji pominjete možete raditi sasvim ok i sa kapanjem smole; slobodno isprobavajte i već će vam iskustvo pokazati šta vam najviše odgovara.

      Избриши
  11. Poštovana Gordana, naneo sam epoksi na naušnice (kapanjem sa drvenog štapića) i ostavio da se suši. Lepo je ispalo, dopada mi se. Nije bilo komplikovano, polako sam mešao, bez mehurića. Hvala na savetima.

    ОдговориИзбриши
  12. Medaljoni su prelijepi,romantični,elegantni...iako kazete da izrada nije teška meni se čini prilično komplikovano.Svaka čast

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam. :) Ispočetka je malo komplikovano, dok se ne upoznaju materijali, poslije je već lakše. :)

      Избриши
  13. Kako je lep,neverovatno ocaravajuce.Obozavam nakit od smole.Resila sam da i ja isprobam.Drago mi je sto ste sve lepo pojasnili ,hvala vam.Ostaje mi samo da isprobam mogu li tako nesto lepo izraditi...

    ОдговориИзбриши
  14. I ja sam odusevljena vasim radovima:)
    Mene zanima koje boje se mogu koristiti za bojenje smole, malo sam gledala tutorijale na youtube_u pa se pominju ALKOHOLNA MASTILA(alcohol inks).
    Takodje me zanima da li ima negde da se kupi smola i druga komponenta u vecim kolicinama?kod mene u NS mogu da nabavim 190ml(A+B komponenta) za 730din. Takodje i A 1l +B 500ml za 6500din.
    Unapred hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  15. Interesuje me da li ima negde u novom sadu da se kupi epoksi

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne znam, ja sam kupovala u Beogradu u radnji Stylish, mislim da oni vrše i dostavu :)

      Избриши
  16. Pozdrav,zanima me da li imate iskustva sa pravljenjem stolova od epoksi smole,i kako funkcionise postupak?

    ОдговориИзбриши
  17. Molim vas pomoć,radila sam nakit u silikonske kalupe.Ostali su mi rubovi koje treba ponuditi.Kada sam to napravila smola mi više nije staklasta nego je došla mat,nije više prozirno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. jedino što možete probati je da taj dio ispolirate sasvim finim šmirglom, onim koji je tako blag da djeluje kao da i nema nikakve granulacije, koji i služi za poliranje. Jednom stvrdnuta smola se ponaša slično staklu, koje bi takođe izgubilo sjaj da ga se bilo čime brusi ili grebe. zato uvijek preporučujem da se nakit i površine prelivene epoksijem čuvaju od fizičkih oštećenja i ne ostavljaju okrenuto na taj dio, zbog grebanja i oštećenja. Iako jeste čvrst, trenjem se vremenom može desiti da gubi sjaj zbog izgrebanosti.

      Избриши
  18. Draga Gordana svaki vaš savet je zlata vredan pogotovo za nas početnike.. Moje pitanje koje boje koristite za bojenje epoxy smole... Veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam. :) Smolu nikad nisam bojila do sad, samo podlogu na koju je nanosim. Prvo prefarbam taj dio, pa sačekam da se osuši, pa prelakiram, pa opet sušenje i tek onda izljevanje smole. Viđala sam da postoje neke konkretne boje za bojenje epoksija, moguće da je to nešto specifično što daje najbolje rezultate. Samo jednom sam eksperimentisala i dodala malo crvene akrilne boje u epoksi i ispalo je sasvim ok. Međutim, pošto ja ne radim takve stvari inače, ne znam da li poslije nekog vremena ima kakvih promijena u samom intezitetu ili nijansi boje. Pozdrav i za Vas :)

      Избриши
  19. Zdravo Gordana! Hvala na tutorijalu:)
    Ja sam od nedavno krenuo da radim sa smolom i koristim je na slican nacin, kao premaz i zastitu na malim komadima nakita. E sad, desava mi se da nakon nedelju dana nosenja nakita ili malo duzeg perioda, povrsina smole prestaje da bude kristalno cista i kao da se povrsinski sloj menja na neki nacin. Da li vam se nesto slicno desavalo?
    Marko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav :)
      Nije mi se to dešavalo, ali se jedna vlasnica medaljona žalila da joj je malo izgubilo sjaj; to se desilo zato što nije čuvan na adekvatan način. Naime, smola koja izgleda kao staklo tako se i ponaša - ako ga ostavljane na tvrde površine (npr na sto, police itd) okrenutog na tu prelivenu stranu, vremenom ćete oštetiti taj sjaj, jednostavno će se izgrebati. Ne moraju to biti neki grubi potezi i povlačenja, ali će uticati da se gubi ta glatka površina.
      Dakle, uvijek nakit čuvajte okrenut smolom ka gore. Ne znam da li se može probati ispolirati nekim bašbaš finim brusnim papirom, u svakom slučaju možete pokušati na nekom primjerku ili nečemu namjenski napravljenom za isprobavanje, da ne rizikujete sa omiljenim komadom. :)

      Избриши
    2. Hvala vam na odgovoru:) mogu li vas jos samo pitati koji tip smole koristite jer mozda je ova koju ja koristim predvidjena vise za izlivanje a ne i kao zavrsni sloj? (Narucio sam neku sa interneta koja ide u razmeri 100:35)
      Hvala vam jos jednom

      Избриши
    3. Ja sam ispočetka kupovala epoxy u beogradskoj radnji Stylish, bočice su imale i njihov logo. Miješalo e u razmjeri 1:2. Kasnije sam uzimala i u drugim hobi radanjama u BiH, od različitih proizvođača. Nisam sigurna da li je sve to isto, ali je efekat i način rada isti. Ovamo sam ih kupovala pod nazivom tečno staklo ili lak 100 slojeva, ali isti razmjer se miješa i isti je princim rada, kao i rezultat. Kupovala sam proizvode brenda Artdeco, Servo...

      Избриши